MARKETING IN THEORIE EN PRAKTIJK, DEEL 1
Marketing in theorie en marketing in de praktijk zijn
toch twee verschillende grootheden. Marketing vormt voor velen een
aantrekkelijk vakgebied. Het klinkt natuurlijk ook erg leuk: lekker geld uit
een groot budget besteden aan advertenties en andere uitingen en op die manier
het gezicht van een bedrijf bepalen. Marketingopleidingen stromen vol met
mensen die marketing bijna los zien van de bedrijfsvoering. Interessante video om van uw bedrijf
een A-merk te maken: Het vinden
van een goede marketing professional of het zijn van een goede marketing
professional is niet eenvoudig. Natuurlijk, als men enigszins georganiseerd kan
werken is het niet een groot probleem om activiteiten, in dit geval gerelateerd
aan marketing, te coördineren. Het betreft hier vaak het type persoon dat
vroeger aangaf het leuk te vinden ‘iets met marketing te gaan doen’. Het
doorlopen van een goede opleiding is dan echter geen garantie dat er ook een
succesvolle loopbaan uit voortkomt. Hoe komt dat toch? Wat maakt iemand nu tot
een goede marketing professional, marketing manager of marketing
executive? Breng creativiteit in het marketingproces. Er bestaan marketing
professionals die als eerste stap een reclamebureau inschakelen om creatieve
werkzaamheden uit te kunnen besteden. Dat is niet verkeerd als de betreffende
persoon over geen greintje creativiteit beschikt, maar van een marketing
professional mag verwacht worden dat hij zij zelf ook enige creatieve inbreng
heeft bij het bedenken of voorbereiden van marketing activiteiten. Geld uitgeven
is eenvoudig. Met voldoende budget kan men zijn eigen verantwoordelijk volledig
uitsourcen. Maar dat kan een administratief medewerker ook. Van een marketing
professional mag verwacht worden dat hij of door een eigen persoonlijke inbreng
waarde aan de externe profilering toevoegt. Komt die creativiteit moeizaam tot
wasdom? Gebruik dan technieken als mind mapping om het creatieve proces een
handje te helpen. Specificeer uw doelgroepen en zorg voor élke doelgroep
dat er voldoende contactmomenten zijn. Onderzoek en ervaring heeft ons geleerd
dat minimaal eens per zeven weken een goed contactmoment moet hebben plaats
gevonden. Als mensen u top-of-mind moeten blijven herinneren, zult u
voortdurend in beeld moeten zijn. Beurzen, advertenties, artikelen, commercials:
zet de hele marketingmix in om uw propositie te presenteren. “Keep It
Simple Stupid!” Het aloude adagium ‘KISS’ is ook op marketing van producten van
toepassing. Houd het simpel. Eenvoud in uw boodschap heeft twee grote
voordelen: uw klanten begrijpen de boodschap direct en bovendien wint uw
boodschap aan kracht. Niemand zit te wachten op ingewikkelde abstracte
concepten of hele ingewikkeld technologie. De problemen van uw klanten zijn al
complex genoeg. Zorg vooral voor (ogenschijnlijk) eenvoudige
oplossingen. Het ligt voor de hand, maar toch: Verplaats u in uw
doelgroep. Sterker nog: word zelf onderdeel van uw doelgroep. Neem
contact op voor uw groei: bedrukte tafelkleden, bedrukte
tafelzeilen,bedrukte vloerbedekking en tapijttegels, roll up display,
brochurehouders, bedrukte kubussen,
textiel schilderijen, fotobehang, foto posters, stoepborden,
kliklijsten, raamstickers, bedrukte vlaggen, bedrukte
beachvlaggen,autostickers, beurs en showroom reclame, spandoeken Heeft U in interesse in
innovatieve reclame, fullcolourprints, raamfolie, roldisplays, bedrukte
spandoeken, fotoposters, bedrukking van uw textiel en bedrukte tafelkleden ga
dan naar www.reclameklik.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten